Türkiye İtibar Endeksi 2013 Sonuçları Açıklandı

İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin akademik denetiminde, İtibar Atölyesi adına uluslararası araştırma şirketi XSIGHTS tarafından “İnşaat”, “Otomotiv”, “Hazır Giyim”, “Beyaz Eşya”, “Bankacılık”, “Gıda”, “Enerji”, “GSM”, “Elektronik Eşya”, “Sigorta”, “Ulaşım” ve “Eğitim” sektörleri özelinde gerçekleştirilen Türkiye İtibar Endeksi 2013 Sonuçları, Üniversitemizin Eminönü yerleşkesinde düzenlenen basın toplantısı ile açıklandı.

Toplantının açılışını yapan İstanbul Ticaret Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nazım Ekren, “Kuşkusuz 2013, ülkemiz için birçok gelişmenin yaşandığı bir yıl olmuştur, 2013 yılı ile 2014 yılı arasındaki karşılaştırma, şirketlerin bu değişiklileri itibarları açısından nasıl yönettiklerinin bir ölçütü olarak değerlendirilebilir. Sektörel itibar puanlarına bakıldığında Gıda sektörünün 2013 yılında Türkiye İtibar Endeksi puanı en yüksek sektör olduğu ortaya çıkmaktadır. En düşük puana sahip sektör ise Eğitim (Üniversiteler) olmuştur. Algı faktörlerini ele aldığımızda  ‘dürüstlük ve şeffaflığın‘, geçen yıl olduğu gibi, kamuoyu nezdinde,  en önemli kriter olarak ortaya çıkması da,  itibara giden yolda, şeffaf davranmanın değerinin altını bir kere daha çiziyor” dedi.

Ekren, konuşmasında şu mesajları verdi: “Üniversitemizin akademik desteği ve denetimiyle gerçekleştirilen Türkiye İtibar Endeksi çalışmasında üçüncü yılı da tamamladık. Endeks çalışmaları, hem akademi dünyası, hem de özel sektör için önemli çalışmalardır, biz de bu konuda üzerimize düşeni yapmak için çalışmalarımıza devam ediyoruz.

“Endeks, iletişim ve pazarlama profesyonellerine yön verecek”

Endeksin metodolojisi ve kurumların Türkiye İtibar Endeksi’nden nasıl yararlanacağı hakkında bilgi veren XSIGHTS Araştırma Yönetim Kurulu Başkanı Çiğdem Penn de, “Şirketler Türkiye İtibar Endeksi raporundan bu yıl da çok faydalanacaklar. Bu yıl endeks üzerinde yaptığımız çalışmaların, endeksi daha da derinleştirdiğini düşünüyorum.  Öncelikle ‘Şirketiniz itibar radarına girmiş mi?’, ‘Sektörünüzdeki sıranız kaç?’, ‘Sizi en itibarlı şirket olarak algılayan kişiler Türkiye’nin neresinde?’, ‘Rakiplerinize göre neredesiniz?’, ‘Sektörünüzde hangi algı faktörleri fark yaratacak?’ gibi hep merak ettiğimiz soruları, sponsorsuz, tarafsız, akademik olarak kontrol edilmiş bir araştırmaya dayanarak bulacaksınız. Türkiye İtibar Endeksi raporunu tüm iletişim ve pazarlama profesyonelleri çok ilginç ve faydalı bulacak” diye konuştu.

“Endeks, itibar yönetimi kavramının doğru anlaşılmasında önemli bir parametre”

İtibar Atölyesi’nin Başkanı Ertan Acar, “Bu yönü ile Türkiye İtibar Endeksi’nin sonuçlarının şeffaflığı, her türlü müdahale ve yönlendirmeye kapalı bir biçimde gerçekleştirilmesinin teminatı İstanbul Ticaret Üniversitesi ve üniversitenin İstatistik Bölümü’dür. Ülkemizin gerek bölgesinde gerekse dünya çapında etkin bir rol üstlenmesi, ekonomik göstergelerin dünyanın pek çok gelişmiş ülkesine bile parmak ısırtmaya başlaması ile birlikte kurumsal itibar yönetimi konusu iletişim dünyamızın en önemli gündem maddelerinden biri haline geldi. Bu yönü ile Türkiye İtibar Endeksi, itibar yönetimi kavramının doğru anlaşılması ve kurumların iş süreçlerine doğru bir biçimde yerleşmesi için önemli bir parametre, kurumların gelecek vizyonunu oluşturmasında bir navigasyon aracı görevi üstleniyor.

Endeksin sürdürülebilir olmasında büyük katkı sunan ve itibar yönetimi kavramına akademik bir çatı kuran başta İstanbul Ticaret Üniversitesi olmak üzere, endeksi gerçekleştiren ve bu yıl kendi aramızda yaptığımız özel anlaşma ile Türkiye

İtibar Endeksi’nin saha maliyetlerini ve pazarlama çalışmalarını üstlenen, uluslararası araştırma şirketi XSIGHTS’a katkılarından ötürü teşekkürlerimizi sunuyorum” diye konuştu.

Üç yeni endeks daha geliyor

“İtibar Atölyesi olarak şu günlerde yenilikçilik ve Ar-Ge, kurum kültürü ve etik değerler, sürdürülebilirlik alanlarında üç yeni endeksin daha hazırlıkları içindeyiz” diyen Acar, “Yine akademik çevreler ile işbirliği içinde model geliştirme çalışmaları süren bu yeni endeksleri gelecek yıllarda iş dünyasına kazandırma gayreti içinde olduğumuzun da müjdesini şimdiden sizlere vermek isterim” dedi.

“İtibar ilk defa üniversitemizde kurumsallaştı”

Endeksin 2013 sonuçlarını İstanbul Ticaret Üniversitesi bünyesinde kurulan İtibar Derecelendirme Uygulama ve Araştırmalar Merkezi Müdürü Yrd. Doç. Dr. Ferhan Benli açıkladı. İtibar yönetiminin stratejik önemine dikkat çeken Benli, “İlk defa Türkiye’de Üniversitemizde kurumsallaştırılan bir İtibar ölçüm merkezinin kurumsal itibarin ölçülebilinir ve yönetilebilinir bir stratejik parametre konumuna getirilmesinden gurur duyuyoruz” dedi.

Türkiye İtibar Endeksi’nin hem saha çalışmalarının hem de ölçüm modelinin İstanbul Ticaret Üniversitesi İstatistik Bölümü Başkanlığı tarafından adım adım denetlendiğini ifade eden Benli; “Kurum ve markalar için günümüzde ‘Hangi yönetim ve pazarlama stratejisi bizi paydaşlarımızın gözünde en itibarlı seviyeye taşır’ diye sorma anının geldiği bir piyasa döneminden geçmekteyiz. Bunu operasyonel hale getirmenin ise ayrı bir stratejik düşünce ve boyutu olduğu hiç şüpheye maruz bırakılmayacak bir konu. Ancak bu yönü ile bu soru, iş, marketing stratejistleri ve akademik dünyanın uzun süre gündeminde kalacak. Endeks sonuçları bize itibarın sadece sınırsız sermaye özelliği göstermekte kalmayıp, bu sınırsız sermayeye ulaşmanın globalleşmeden de geçtiğini göstermektedir. Türk halkı bizim can damarımızı oluşturan yerel şirketlerimizin ekonomiye olan katkılarını bir veri olarak algılayıp bu ülkeye hizmet eden firmalarımızın global platformlarda da aynı başarıları göstermelerini bir başarı kriteri olarak şart koşmaktadır” diye konuştu.

İtibarın Süper Ligi

Üçüncüsü gerçekleştirilen araştırmanın bu anlamda ülkemizde önemli bir yere sahip olduğuna dikkati çeken Benli, “Araştırmamıza yanıt verenler tarafından en çok itibarlı bulunan kurum ve markaların sıralandığı ‘Türkiye İtibar Endeksin Radarı’na her yıl ortalama 400 kurum ve marka giriyor. 3 yıl üst üste bu radara girmenin kurum ve markalar açısından büyük bir başarı olduğu görüşündeyiz. Bunu kurumlar açısından ‘İtibarın Süper Ligi’ şeklinde de adlandırabiliriz. Dönüp 3 yıllık projeksiyona baktığımızda 160’ı aşkın kurum ve markanın bu başarıyı gerçekleştirdiğini görüyoruz. Bu nedenle bu yıl yeni bir uygulamayı devreye sokuyoruz. İtibar Atölyesi, Xsights ve İstanbul Ticaret Üniversitesi temsilcilerinden oluşan Türkiye İtibar Endeksi Yürütme Kurulu olarak sektördeki sıralamasına bakılmaksızın Türkiye İtibar Endeksi Radarı’na 3 yıl üst üste girmeyi başaran kurum ve markaya ‘Türkiye İtibar Endeksi Başarı Belgesi’ vermeye karar verdik” diye konuştu.

Türkiye İtibar Endeksi Başarı Belgesi Almaya Hak Kazanan ve İtibarın Süper Ligi’ne Giren Markalar:

A101, Abdi İbrahim, Acıbadem Hastanesi, Adidas, Adil Işık, Ağaoğlu, Akbank, Aksa Enerji, Alarko Holding, Algida, Apple, Aras Kargo, Arçelik, Ariston, Aroma, Arzum, Asustek, Audı, Avea, Aygaz, Aytaç, Banvit, Beko, Bellona, Beymen, Bim, Bimeks, Bmw, Borusan Holding, Bosch, Boyner, BP Petrolleri, Burger King, CarrefourSA, Casper, Cevahir Holding, Coca-Cola, Colins, Collezione, Çaykur, Çetinkaya, Çukurova Holding, Damat, Danone, Defacto, Demirören Şirketler Grubu, DenizBank, Diesel, Dimes, Doğan Holding, Doğuş Çay, Doğuş Holding, Dumankaya, Eczacıbaşı Holding, Ekici Peynir, Enka İnşaat, Erikli Su, Eti Şirketler Grubu, Fenerbahçe Spor Kulübü, Fırat Plastik, Fiat, Fiba Holding, Finansbank, Ford, Galatasaray Spor Kulübü, Garanti Bankası, Grundig Türkiye, Gürallar, Türkiye Halk Bankası, Hayat Kimya Sanayi, Honda Türkiye, Hewlett-Packard, Hyundai, İhlas Holding, Ing Bank, ipekyol, İpragaz, İstikbal Mobilya, Türkiye İş Bankası, Keskinoğlu, Kiğılı, Kiler, Kipa, Koç Holding, Komili Yağ Sanayi, Koton, LC Waikiki, Levı Strauss & Co, LG, LTB, Makro Market, Mango, Mavi, Media Markt, Mercedes, Merinos Mobilya, Metro Turizm, Microsoft, Migros, Nestlé, NIKE, Nokia, Nurol Holding, Opel, Opet, Özdilek, Panasonic, PepsiCo, Petrol Ofisi, Peugeot, Philip Morris, Philips, Pınar Süt, Profilo, PTT, Puma, Real, Renault, Rodi, Sabancı Holding, Samsung, Sanko Holding, Sarar, Sek, Shell, Siemens, Sony, Sütaş, Şok, Tamek, TEB, Tansaş, Tat, TEDAŞ, Tekfen Holding, Tepe İnşaat, THY, Tofaş, TOKİ, Toprak Holding, Toshiba, Toyota, Turkcell, Türkiye Petrol Rafinerileri, Türk Telekom, Ulusoy Holding, Ülker, Türkiye Vakıflar Bankası, Vakko, Vatan Bilgisayar, Vestel, Vodafone, Volkswagen, Yapı ve Kredi Bankası, Yaşar Holding, YKM, Yörsan, Zara, Ziraat Bankası, Zorlu Holding.

Türkiye İtibar Endeksi 2013  Verimli İtibar Puanı Genel Sonuçlarına Göre İlk 10
Sıralama
Kurum Adı
Puan
1. Koç Holding 5.378
2. Sabancı Holding 5.211
3. Arçelik 4.116
4. Ülker 3.923
5. Turkcell 3.856
6. Samsung 3.793
7. Türk Hava Yolları 3.417
8. Coca Cola 3.324
9. Eti 3.286
10. Beko 3.135

Türkiye İtibar Endeksi 2013 Sektör Birincileri
Sektörü (Alfabetik Sırayla)

Kurum Adı

Beyaz eşya Arçelik
Elektronik eşya Samsung
Enerji TEDAŞ
Gıda ÜLKER
Giyim LC Waikiki
Gsm TURKCELL
İnşaat Ağaoğlu
Otomotiv Mercedes
Sigorta AXA Ssigorta
Ulaşım THY
Üniversite ODTÜ
Bankacılık TC. ZİRAAT BANKASI