Ürün Yerleştirme konusu Ticaret Üniversitesi’nde tartışıldı

Haber Tarihi: 11.05.2018
İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü tarafından 2.’si gerçekleştirilen “International Conference On New Trends in Communication” başlıklı konferansın bu yılki teması “Eğlence ve Ürün Yerleştirme” oldu. Konferansa hem sektör temsilcileri hem de akademisyenler katıldı. 

Konferans Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölüm Başkanı Doç. Dr. Gülay Öztürk’ün açılış konuşmasıyla başladı. Konferansın genel hatlarını çizen Öztürk; “Konferansımız yaşanılan sorunlara, eldeki yeni fırsatlara dikkat çekmek amacına sahip olacaktır. Bu alandaki çalışmalara destek ve teşvik amacıyla başlattığımız bu konferansa destek olan herkese teşekkür ederiz” dedi. İletişim Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç Dr. Gözde Öymen ise, sektörü bir araya getirdiklerini ve gündemde çok fazla yer alan ürün yerleştirme ve eğlence konu başlıklarını ele aldıklarını söyledi.

Radyo Televizyon Üst Kurulu üyesi Taha Yücel gelişmeler üzerinde durarak, “ 90’lı yıllarda radyo ve televizyon özelleşti. Türkiye böylece dinamik bir medya ile karşı karşıya kaldı. 2011 yılında gelen kanun ile beraberse ürün yerleştirme konusu tanımlanıp, düzenlendi. Her özgürlük gibi o da çerçevelendi ve ürün yerleştirmede vurucu olmamak, senaryoyla beraber ilerlemek önemli hale geldi” şeklinde konuştu.

Dr. Öğretim Üyesi Ebru Ulusoy Akgün ise; “ Ürün yerleştirme açısından yapılanlar sektör açısından çok değerli. Sosyal medyadaki ürün yerleştirmeden bahsedecek olursam eğer, Facebook örneğinden bahsetmek isterim. Facebook çok kendine özgü bir sosyal mecra, oradan bilgi ediniyoruz, eğleniyoruz. Facebook’un iş modeli ise analiz ve data üzerine kurulu. Hedefli pazarlama yaparak müşteriler üzerinden biz bu modeli kullanıyoruz. İçeriğiniz sade, etkili olmalı farkettirmeden bilinçaltına yönelmeli ve göze batmamalı” dedi. 

3P Ürün Yerleştirme Ajansı Başkanı Mehmet Akif Ebiçlioğlu konuşmasında ürün yerleştirmenin ilk örneklerinden ve ajans olarak ürün yerleştirmenin gelişiminde ne kadar pay sahibi olduklarından bahsetti. 
     
                                           “Dünyadaki içeriğin yüzde 25 ‘ini biz karşılıyoruz.”

“Türkiye’de Ürün Yerleştirme Neden Önemli?” başlıklı panel İlancılık Reklam Ajansı Eş Başkanı Ender Merter moderatörlüğünde gerçekleşti. RTÜK İzleme ve Değerlendirme Dairesi Daire Başkan Yardımcısı Murat Ellialtı, yayıncılıkta ciddi gelişmelerin yaşandığını ve şu an reklamların izlemeden geçildiğini söyledi. Ürün yerleştirmenin sadece yayıncılıkta değil; opera, tiyatro, kitap gibi çok çeşitli alanlarda gerçekleştirildiğini ve amacının ise markanın hatırlanma oranını yükseltmesi olduğunu ifade etti.  

RATEM Başkanı Yusuf Gürsoy konuşmasında; “ürün yerleştirme önemli bir kavram, Türkiye’de hala farkına varamadık. Kamu diplomasisinde bu konular önemlidir, diğer ülke festivallerinde ürün yerleştirme çok ciddi şekillerde ele alınmış. Biz ise dünyada elde edilen içeriklerin %25’ini üretiyoruz. Bu içerikle markaları taşıma kapasitemiz ve avantajımız var” diyerek rakamlarla ürün yerleştirmeden bahsetti.

Ekonomi Bakanlığı Hizmetler ve Devlet Yardımları Dairesi Başkanı Alperen Kaçar ise, ekonomi bakanlığı olarak sektörü nasıl desteklemeleri gerektiği üzerinde durduklarını belirtti. 
   
                              “Sektörün derdi ürün kullanımını anlatmak olmalıdır.”

BPN İstanbul CEO’su Nüzhet Algüneş, “P&G üzerinden örnek vererek önemli olan ürünü anlatılması değil, kullanımının açıklanmasıdır” dedi. Ürün tanıtımı ve kullanımının farklı iletişim çalışmaları olduğunu söyleyen Algüneş, tanımlı reklamın ürün yerleştirmeye göre daha ucuz olduğunu ve sonucunu ölçmenin mümkün olduğunu belirterek ürün yerleştirmeye başka bir bakış açısı getirdi.

İkinci panelde “Markalar ve Ürün Yerleştirme” konularından söz edildi. 3P Ürün Yerleştirme Ajansı Başkanı Mehmet Akif Ebiçlioğlu, “her hikaye kendini gerçekleştirmek için ürünler kullanır, bir markanın pazarlama ve reklam türü olması sebebiyle ürün yerleştirme fark yaratır. Dünyada en çok içerik üreten ikinci ülkeyiz. İçerik tüketiminin yüzde 25’ini karşılıyoruz. Bu yüzden iki önerimiz var, birincisi RTÜK ürün yerleştirmeden ücret almasın ve dizi öncesinde sunar/ sundu reklamını alan markalar oraya ürün yerleştirme yapabilsin” dedi.

RVD - Pınar Grubu Yeşim Koçyiğit, çoğalan mecra ile birlikte reklam atlamalarının söz konusu olduğunu söyledi. Klasik reklam ile devam etmeyeceklerini belirten Koçyiğit, akşam televizyonda markanın kendisinden bahsedilmesinin cezbedici olduğunu fakat maliyeti sebebiyle sık sık kullanılamadığını belirtti.
Vodafone Senior Media Manager Ayşe Ketenci ise Vodafone bünyesinde derin ve sofistike içerik kurgulamaya başladıklarını ve reklam verenler açısından daha geniş çerçeveden baktıklarını belirtti. Dijitalleşme gelişse dahi hala televizyon reklamının reytinginin çok yüksek olduğunu söyleyen Ketenci, soyut markaların ürün yerleştirme yaparken daha yaratıcı olduklarını ve zoru düşündüklerini söyledi. 

Konferansta “Sinemada Ürün Yerleştirme”, “Ürün Yerleştirmede Yeni Alanlar”, “Farklı Açılardan Eğlence”, “Eğlence, Ürün Yerleştirme ve Psikoloji”, “Youtube’da Ürün Yerleştirme”, “Dizelerde ürün Yerleştirme”, “Videoda Reklam ve ürün Yerleştireme” başlıkları ile oturumlar düzenlendi. Oturumlarda akademisyenler ve lisansütüsü öğrencileri bildirilerini sundular. 32 bildirinin yer aldığı 2 gün süren International Conference on New Trends in Communication Konferansı’nda sunulan bildirilere http://ww4.ticaret.edu.tr/ntcconf/wp-content/uploads/sites/86/2018/05/2_ntcconf_master.pdf adresinden ulaşılabilir.